Vergis je er niet in: het kost best wat tijd om een bedrijfsplan op te stellen. Je moet namelijk veel zaken uitzoeken en er is veel waar je rekening mee moet houden. Je wilt immers dat jouw bedrijf het goed gaat doen, dus dan zul je tijd moeten investeren. Om het je makkelijker te maken geven we je een stappenplan mee waarmee je aan de slag kunt. Zo zie je niks over het hoofd en heb je aan het eind straks een helder bedrijfsplan waarmee je jouw onderneming verder kunt opzetten.
Missie, visie en bereik
The Golden Circle
Misschien heb je er al wel eens van gehoord: The Golden Circle. Dit marketingprincipe is bedacht door Simon Sinek. Voor iedereen die dit voor het eerst hoort zullen we even kort uitleggen wat dit is. Bij de Golden Circle draait het om drie dingen: why, how en what. Deze cirkel bestaat uit drie lagen. De binnenste laag is “why”. Dit is de kern van jouw bedrijf. Waarom doe je wat je doet? Waarom bestaat jouw bedrijf? Dit is misschien wel de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen. De volgende laag is “how”. Hoe brengt jouw bedrijf deze boodschap naar buiten? Hoe doet jouw bedrijf haar werk? Deze laag lijkt soms een beetje op de volgende laag: what. De “what” laag stelt de vraag wat jouw bedrijf doet. Dus je weet waarom je iets doet en hoe je iets doet, maar nu moet je voor jezelf nagaan wat jouw bedrijf dan precies doet.
Het doel
Wanneer je deze drie dingen op papier hebt dan kom je al redelijk in de richting van de vraag “wat is je doel?”. Je kunt dit nog concreter maken door voor jezelf op papier te zetten wat je wil bereiken en wie je wil bereiken. Wat heb jij jouw doelgroep te bieden en waarom moeten ze bij jou zijn? Op deze manier stel je langzaam maar zeker een missie en visie op. Uiteindelijk moet je jouw doel kunnen verwoorden in één zin.
USP
Je hebt dus nu al kort omschreven wat jij te bieden hebt, maar nu is het tijd om dit verder uit te werken. Zet daarom op papier wat jij voor toegevoegde waarde hebt. Wat is jouw USP, ofwel Unique Selling Point? Wat heb jij dat anderen niet hebben en wat draag jij bij aan de maatschappij? Vermeld hierbij ook duidelijk waarom jouw bedrijf nu relevant is. Is er vraag naar hetgeen wat jij te bieden hebt? Door deze kritische vragen aan jezelf te stellen krijg je een steeds beter beeld van hoe jouw onderneming eruit komt te zien.
De doelgroep
Bij het vaststellen van jouw doel denk je dus ook alvast na over wie jouw doelgroep is. Bij deze stap ga je dit verder uitwerken om zo achter de pijnpunten van jouw doelgroep te komen. Niet alleen onderzoek je wie ze zijn, maar ook ga je erachter komen wat ze willen. Wat zijn hun verlangens en welke problemen hebben ze? Hoe kan jij hen hierbij helpen? Je kunt dit alles achterhalen niet alleen door de demografie, interesses en gedrag vast te leggen, maar ook door dit in een persona te verwerken. Door het maken van een persona creëer je iets waar je op terug kunt komen later in jouw bedrijfsvoering. Zo verlies je jouw doelgroep niet uit het oog.
Hoe ziet de markt eruit?
Marktonderzoek en marketingplan
Ook niet geheel onbelangrijk bij jouw bedrijfsplan: een marktonderzoek en een marketingplan. Want je hebt nu wel wat aspecten van jouw bedrijfsvoering op papier gezet, maar hoe ga je te werk in de markt die te gaat betreden? Daarvoor doe je een marktonderzoek. Zo kom je erachter wat er in jouw markt speelt en hoe je hierin kunt meespelen. Daarnaast stel je een marketingplan op dat aansluit bij zowel de markt als jouw bedrijf. Gebruik hierbij marketingmodellen en -principes zoals de marketingmix en de innovation adoption lifecycle.
De concurrentie
Wanneer je jouw markt gaat onderzoeken zul je ook concurrentie tegenkomen. Deze zijn van waarde, want door het in kaart brengen van jouw concurrentie kun je jouw bedrijfsvoering bijstellen. Wat doen zij dat jij beter kan? Zijn er dingen die je van hen kunt leren? Maar ook: hoe zo’n grote bedreiging zijn zij voor jou?
Hoe ziet jouw bedrijf en aanbod eruit?
Jouw aanbod
Als het goed is weet je wat jouw product is, anders kun je namelijk ook moeilijk een bedrijfsplan opstellen. Maar heb je alle details al staan? Weet je hoe jouw product gemaakt gaat worden en wat het doel is? Als je diensten aanbiedt, weet je dan hoe je deze gaat aanbieden en wat de schaalbaarheid hiervan is? Weet je ook wat voor soortgelijke diensten je niet aanbiedt? Door dit concreet te maken is het straks makkelijker aan klanten uit te leggen wat jouw product of dienst is en wat de klant eraan heeft.
Businessmodel
In een businessmodel verwerk je gegevens zoals de prijs van jouw dienst of product, de omzet die je verwacht te behalen, de maximale levercapaciteit van jouw product of dienst, jouw potentiële klant en het verdienmodel. Een businessmodel draait dus meer om hoe je winst gaat behalen en waar je hierbij op moet letten. Heb je bijvoorbeeld maar een beperkte voorraad of heb je een unieke klant waar je een uniek verdienmodel voor moet maken? Door dit in een businessmodel te vermelden wordt het voor jezelf helder op welke manier jouw bedrijf geld in het laatje gaat brengen.
Zakelijke gegevens
Tot slot zijn er nog een aantal zakelijke gegevens die je duidelijk moet krijgen in jouw bedrijfsplan. Voor een deel zijn dit gegevens van de oprichters en de taakverdeling van de oprichters. Wie is er verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering en wie heeft er gezag? Door dit zwart op wit te zetten kun je eventuele conflicten voorkomen. Daarnaast zul je ook een realistische inschatting van de kasstroom moeten maken, tezamen met een winst- en verliesrekening, een balans en jouw verwachte break-even point. Beschrijf hierbij ook wat jij een potentiële investeerder kunt bieden op financieel gebied. Je wilt natuurlijk dat investeerders enthousiast worden van jouw product of dienst, dus dan moet het voor hen ook aantrekkelijk zijn om ermee in zee te gaan.
Hulp nodig bij je bedrijfsplan?
Kom je er niet helemaal uit of heb je wat andere vragen? Je mag altijd contact met ons opnemen. We helpen je graag!
0 reacties