Je wil een bedrijf beginnen, maar die naam.. Het kan erg lastig zijn om een originele bedrijfsnaam te verzinnen. Soms ben je uren aan het brainstormen en kom je nog met niks dat je echt aanspreekt. Toch zijn er wel een aantal dingen die je in je achterhoofd moet houden bij het bedenken van een bedrijfsnaam. Welke dat zijn zetten we voor je op een rijtje. Zo kun je een originele bedrijfsnaam kiezen die ook nog eens aan alle eisen voldoet!
Als eerst: wat mag er niet bij een bedrijfsnaam?
De KVK heeft een aantal restricties voor bedrijfsnamen. We zetten ze hieronder even kort op een rij.
Originaliteit
Jouw bedrijfsnaam moet origineel zijn. Hierbij geldt wel een uitzondering voor dubbele namen in verschillende branches. Noem je jouw cateringbedrijf hetzelfde als het bedrijf van een fysiotherapeut? Dan kan dat gewoon. Wel heb je kans dat de KVK het je afraadt omdat het als nog voor verwarring kan zorgen, vooral als je dichtbij het andere bedrijf gevestigd bent. Het kan dan zelfs zo zijn dat je bij jouw inschrijving ter plekke een andere naam moet verzinnen. Dus maak vooral een back-up naam!
Voor namen die in het buitenland gebruikt worden is er niet echt een bezwaar, tenzij deze merknamen zijn en/of bekend zijn in Nederland. Denk er echter wel goed over na, want niet alleen kan dit verwarring oproepen bij leveranciers en klanten, maar het kan zomaar zijn dat dit grote bedrijf er een rechtszaak van maakt. Je kunt bestaande Nederlandse bedrijfsnamen checken in het handelsregister
Misleiding
Als je bijvoorbeeld een eenmanszaak hebt mag je niet gebruik maken namen zoals “Visser & partners”. Dan lijkt het namelijk of er nog een andere eigenaar is en dat is misleidend. Daarnaast mag je woorden zoals “bank”, “architect” en “accountant” alleen in jouw bedrijfsnaam opnemen als je dat ook echt bent. Tot slot mag je de woorden “Koninklijk”, “Royal” of “Hofleverancier” ook niet gebruiken tenzij jouw bedrijf minstens 100 jaar bestaat en aan een aantal andere eisen voldoet.
Persoonsnaam
Je mag alleen jouw eigen persoonsnaam gebruiken in je bedrijfsnaam. Je mag dus geen namen van anderen gebruiken, zelfs als die persoon daar toestemming voor geeft. Maar namen zijn niet altijd uniek, dus als jouw naam al voorkomt dan zul je als nog iets anders moeten kiezen.
Speciale tekens
Je bent beperkt in welke speciale tekens je mag gebruiken, want alleen @, &, + en – zijn toegestaan. Je mag dus geen tekens zoals (), ?, !, *, # of / in jouw bedrijfsnaam zetten.
Andere zaken waar je op moet letten bij het kiezen van een bedrijfsnaam
Privacy
Als je je inschrijft bij de KVK wordt jouw bedrijfsnaam opgenomen in het handelsregister. Hier kan iedereen informatie terugvinden over jouw bedrijf, zoals het adres en (tegen betaling) telefoonnummer. Gebruik je jouw eigen naam als handelsnaam, wees je er dan van bewust dat iedereen deze gegevens kan vinden als hij of zij jouw naam opzoekt.
Internationale namen
Als je plannen hebt om in het buitenland zaken te doen, zorg er dan voor dat jouw bedrijfsnaam ook goed uit te spreken is in andere talen, met name in het Engels. Dit kan je een hoop verwarring schelen! Daarnaast wordt je ook beter onthouden als je een makkelijkere naam hebt.
Kosten
De kosten van het vastleggen van een bedrijfsnaam gaan samen met het inschrijven bij de KVK. Dit kost eenmalig €50. Jouw bedrijfsnaam wordt dan ook opgenomen in het handelsregister. Je kunt jouw bedrijfsnaam later wijzigen of handelsnamen toevoegen. Dit is gratis.
Domeinnaam en social media namen
Je wilt natuurlijk ook een website voor jouw bedrijf, maar is jouw bedrijfsnaam nog wel beschikbaar als domeinnaam? Het is handig om dit van tevoren te checken. Check niet alleen dat, maar zoek ook naar soortgelijke domeinnamen die verwarring kunnen veroorzaken. Stel je noemt jouw schildersbedrijf “het Palet”, weet dan ook dat er basisscholen zijn die zo heten. Misschien heb jij wel de domeinnaam “schilderhetpalet.nl” maar wanneer jij mensen jouw bedrijfsnaam vertelt is de kans groot dat ze hetpalet.nl gaan opzoeken (en dit is ook echt een basisschool).
Let daarnaast ook op de beschikbaarheid van social media namen. Hier geldt hetzelfde verhaal: probeer verwarring zoveel mogelijk te voorkomen. Veel social media namen zijn al in gebruik, maar met een beetje creativiteit kom je vast tot een goede naam!
Een originele bedrijfsnaam bedenken
Maar hoe bedenk je dan een originele bedrijfsnaam? Hier hebben wij een aantal tips voor.
Makkelijk en duidelijk
Een goede bedrijfsnaam is makkelijk te onthouden en ook duidelijk. Een lange bedrijfsnaam die lastig uit te spreken is zorgt voor verwarring en hiermee wordt het doel van de organisatie niet duidelijk. Probeer daarom ook een referentie te maken naar het werk dat je doet.
Slim
Aansluitend op het bovenstaande kun je deze referentie natuurlijk ook indirect maken als je wat creatiever wil zijn. Neem als voorbeeld CoolBlue. Dit is een referentie naar HotOrange. HotOrange was één van de eerste webwinkels in Nederland, welke na twee jaar al failliet ging, mede door slechte klantenservice. CoolBlue wou het tegenovergestelde hiervan doen, namelijk succesvol zijn én een goede klantenservice bieden. Het tegenovergestelde van HotOrange is dan ook CoolBlue.
Tijdloos
Een goede bedrijfsnaam is tijdloos. Dus als je een bedrijfsnaam bedenkt, vraag jezelf dan af of dit over tien jaar nog steeds een passende en relevante naam is.
Woordweb
Kom je er niet uit? Maak dan eens een woordweb. Dit is een soort mindmap maar dan met allemaal woorden die passen bij het onderwerp. Het onderwerp is jouw dienst/product en alle woorden die je eromheen zet zijn woorden die aansluiten bij het product of de dienst. Vervolgens kan je een aantal van deze woorden ook als onderwerp nemen waardoor je steeds uniekere woorden krijgt die bij jouw dienst of product passen. Neem hierbij ook vooral verwijzingen mee naar zaken die te maken hebben met het onderwerp, bijvoorbeeld mythes, gebeurtenissen, plaatsen of mensen.
Hulp nodig?
Kom je er echt niet uit? Je kunt er altijd voor kiezen om een copywriter in te huren om met jou mee te denken. Wanneer je klaar bent om met je branding aan de slag te gaan, staan wij voor je klaar!
0 reacties