Een goede voorbereiding is de sleutel tot succes
Je eigen onderneming starten is een spannende maar uitdagende stap in je carrière. Daar wil je natuurlijk optimaal op voorbereid zijn. Door van tevoren goed na te denken over hoe je zaken binnen je bedrijf gaat aanpakken heb jij een steviger fundament waarop je continu kunt terugvallen. Het ontwikkelen van je eigen strategie als ondernemer is daarbij erg van belang. Jij moet doen waar jij goed in bent: anderen zijn er al genoeg. Hoe je wat je wil gaan doen omvormt in een gedegen strategie, dat leg ik je uit in dit blog.
Formuleren wat je wil bereiken
Allereerst moet je duidelijk voor ogen hebben wat je doel is. Wat wil je bereiken en waar wil je naartoe werken? Het opstellen van een doel zorgt ervoor dat jij een motivatie hebt om lekker aan de slag te gaan.
Dit doel gebruik je tevens als leidraad voor je strategie. Je strategie is tenslotte de route die jou naar je beoogde resultaat begeleidt. Met hetgeen jij wilt bereiken in je achterhoofd maak je bepaalde beslissingen; spreek je de ene doelgroep wel aan en de ander niet? Of richt je de focus op beide doelgroepen? En hoe ga jij precies naar hen communiceren?
Stel je doelen SMART op
Een handig ezelsbruggetje dat ik je graag wil meegeven is SMART. Dit helpt je om je doelen extra helder te formuleren en ze ook meetbaar te maken. Een doel is namelijk niet effectief als je niet exáct weet wat je ervoor moet doen en wanneer dit geslaagd is.
SMART is een afkorting van de woorden Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Ten eerste moet je een algemeen doel zoals “Ik wil mijn klanten meer kunnen vertellen over onderwerp A” voorkomen, want dat is niet specifiek genoeg. “Een online cursus over onderwerp A afronden” is een specifieker doel. Meetbaar wil zeggen dat je een bepaalde hoeveelheid verbindt aan je doel, zoals vijftienhonderd websitebezoekers, driehonderd leads, zestig telefoongesprekken, et cetera. Hierdoor kun jij aan het einde van de afgebakende periode duidelijk zien of je doel wel of niet behaald is. Acceptabel betekent dat iedereen binnen jouw bedrijf achter dit doel staat, want als dit niet het geval is krijg je zowel ongelijke communicatie richting de klant als ontevredenheid binnen het team. Het onderdeel Realistisch spreekt voor zichzelf en houdt in dat je niet te veel hooi op je vork neemt. Als laatste is tijdsgebonden erg belangrijk: koppel een bepaalde periode aan je doel (“binnen twee maanden”, “tussen 1 oktober en 15 november”, etc.) om voor jezelf een meetpunt te kunnen realiseren. Doe je dit niet, dan blijft het altijd een beetje in het midden hangen.
Als je doelen opstelt, onthoud dan het volgende: je kunt beter kleinere doelen opstellen, die vervolgens allemaal halen en daardoor gemotiveerd blijven om met de volgende aan de slag te gaan, dan te grote plannen continu niet kunnen waarmaken en uiteindelijk in zak en as zitten omdat je meer dan driekwart van je doelstellingen niet bereikt hebt.
Voor wie wil jij er zijn?
Als je een doel hebt opgesteld is het vervolgens van belang dat je kijkt naar je doelgroep. Wie wil jij met je startende onderneming nou écht gaan bereiken? Voor wiens problemen wil jij er zijn met een oplossing?
Je doelgroep kennen zorgt ervoor dat je weet hoe je bijvoorbeeld je content, je communicatie, je advertenties en je meerwaarde moet overbrengen. Leg de focus voornamelijk op die laatste term: de meerwaarde. Want als jij je doelgroep kent, weet je als het goed is precies wat je klanten willen en waar ze tegenaan lopen om dat te bereiken. Precies dáár richt jij je aanbod op. Jouw product of dienst moet erop gericht zijn om de pijnpunten van je (potentiële) klant weg te nemen.
Om de strategie van je beginnende onderneming extra power te geven moet je de kenmerken van je doelgroep in kaart brengen. Zijn het bijvoorbeeld voornamelijk vrouwen, of grotendeels mannen? Binnen welke leeftijdscategorie bevinden zij zich? Komen zij uit een bepaalde regio? En welke kanalen gebruiken zij om informatie in te winnen? Met deze informatie kun jij jouw eigen content precies afstemmen op hun verwachtingen. Vervolgens breng je deze content op de juiste tijdstippen via de juiste kanalen bij deze doelgroep om hen gericht te overtuigen van jouw meerwaarde.
Op welke manier help jij je klant nou echt?
Als je net bent begonnen met je onderneming of als op het punt staat om deze in te schrijven, dan ben je — dat hoop ik tenminste — enthousiast over je aanbod. Maar je doelgroep is dat nog niet. Om te zorgen dat deze dat wel wordt, moet je tot de kern komen van wat jij doet en wat je biedt.
Loop meerdere malen grondig door je verhaal of slogan heen. Bedenk elke keer of het voor buitenstaanders duidelijk is wat je doet en wat ze er aan hebben. Het feit dat jij zelf overtuigd bent van je business geeft je een subjectieve bril en kan soms in de weg staan.
Focus daarom op de — daar is hij weer — meerwaarde. Wat is nou werkelijk de achterliggende reden waarom je doet wat je doet? Wat zijn de kernpunten waarmee jij je doelgroep helpt? Hoe gaat jouw aanbod dat gevraagde verschil maken? Probeer hier algemeenheden zoals “goede service” te voorkomen en echt de nadruk te leggen op het feit dat jij bijvoorbeeld de volgende dag levert, tot 23:59 uur open bent, of wat dan ook.
Je kan nog zo’n goed product of zo’n aantrekkelijke dienst hebben; als jij je waardepropositie (oftewel meerwaarde: met welk deel van je aanbod los jij de pijnpunten binnen je doelgroep op en met welk deel van je aanbod voorzie je in hun behoeften) niet concreet en aantrekkelijk kunt overbrengen zullen mensen alsnog geen klant van je bedrijf worden. Je bouwt je strategie voort op wat je te bieden hebt. Vanuit daar kijk je hoe je mensen gaat bereiken.
Is er dreiging van buitenaf?
In de strategie van je beginnende bedrijf houd je ook rekening met je concurrenten. Wat zij wel of niet doen is van invloed op de markt waarin jij je begeeft en daardoor ook van invloed op jouw business. Onderzoek de grootste concurrenten binnen jouw branche. Als het er heel veel zijn moet je je focus leggen op maximaal vier of vijf grote partijen. Deze grondig onderzoeken is waardevoller dan twintig bedrijven matig onderzoeken.
Als je aan het begin van je onderneming staat lijkt het aantrekkelijk om de strategie van succesvolle bedrijven over te nemen en op hun voet verder te gaan, maar dat moet je voorkomen. Jij bent jij. De kracht van jouw startende bedrijf ligt in het feit dat je anders bent dan anderen. En natuurlijk mag je de werkwijzen en methoden van andere bedrijven gebruiken als inspiratie. Iedereen is ooit ergens begonnen, maar richt jouw strategie echt puur en alleen op jouw bedrijf en ga er niet zomaar vanuit dat wat voor een ander werkt, ook voor jou werkt.
Let bij dit onderdeel ook op bepaalde trends binnen je branche. Sommige zaken kunnen van grote invloed zijn op je bedrijf, nu of in een later stadium. Denk bijvoorbeeld aan de verschuiving van leeftijd, cultuurverschillen, geaccepteerde normen en waarden, economische invloeden zoals crises, ecologische factoren zoals milieueisen of wet- en regelgeving zoals wegvallende subsidies of verboden en verplichtingen. Doe een zo accuraat mogelijke voorspelling en pas je strategie hierop aan.
De belangrijkste tips op een rijtje
- Weet wat jouw sterke punten zijn
- Ken je doelgroep door en door
- Onderzoek via welke kanalen je doelgroep te bereiken is
- Kies hoe je jezelf wilt positioneren en houd je daaraan (verkondig niet op verschillende kanalen verschillende boodschappen)
- Stel doelen op die je via de SMART-methode formuleert
- Leg de focus op de meerwaarde van je (startende) onderneming
- Ken (de toekomst van) de markt waarin je bedrijf zich begeeft
- Wees uniek en houd daaraan vast
- Kijk hoe (en welke) concurrenten invloed hebben op jouw route naar succes
De conclusie
Je hebt nu vier belangrijke onderdelen van je strategie behandeld: wat je doet, voor wie je dat doet, wat jouw werkelijke meerwaarde is en wat je concurrenten doen. Belangrijk is dat jij dit in een werkbaar doel omzet. Jouw strategie bepaal je op basis van je doelgroep, hun behoeften, de markt waarin jij je begeeft (concurrenten en trends) en je eigen doelen.
Een strategie binnen je startende onderneming is van cruciaal belang. Het creëert houvast in roerige tijden en het laat je focussen op wat je sterke punten zijn. Met name dat laatste gaat ervoor zorgen dat jij potentiële klanten makkelijker overtuigt om met jou in zee te gaan. Neem gerust contact met ons op als je hulp nodig hebt bij het opstellen van de strategie voor jouw startende onderneming.
0 reacties