Tip 1: Een goed begin is het halve werk
Als je een website gaat bouwen of laat bouwen, dan is het heel verleidelijk om meteen al je ideeën op tafel te gooien en aan de slag te gaan. Maar niet al je ideeën zullen ook echt passen bij jouw bedrijf. Misschien is er een functionaliteit die je heel gaaf vindt omdat je dit bij anderen ook ziet, maar het kan dan zomaar zijn dat het voor jou niet gaat werken. Daarom moet je je goed voorbereiden voor je een website gaat of laat maken. Zeker in het geval van het laatste is het erg fijn voor de websitebouwer als je weet wat je wil. Dit scheelt jullie beiden veel tijd.
Zet voor jezelf op een rijtje welke functionaliteiten of opties jouw website absoluut moet hebben, en zet hier ook bij waarom dit zo is. Maak vervolgens een lijstje met optionele wensen. Deze kunnen dan altijd later nog geïmplementeerd worden. Het belangrijkste is dat je goed kunt verwoorden waarom je iets wil en hoe je dat voor je ziet, ook als je zelf jouw website bouwt. Probeer ook niet het bouwen van de website te veel te pushen. Het is logisch dat je jouw website zo snel mogelijk in de lucht wilt hebben, maar dat gaat vaak ten koste van de kwaliteit en functionaliteit.
Tip 2: Stel een doel voor je website
Niet elke website heeft hetzelfde doel. De ene website heeft als doel om te informeren, de ander om iets te verkopen. Je hebt blogs, portfoliowebsites, websites die gaan over een product of dienst, of websites die alleen informatie bieden over een bepaald onderwerp. Daarom moet je ook goed nadenken over het doel van jouw website. Dit heeft namelijk ook invloed op het ontwerp. Stel jouw bedrijf biedt verschillende diensten aan, dan is het handig om deze vast te presenteren op de homepagina. Heb je een portfoliowebsite, dan is misschien een slider een goed idee.
Het ontwerp en de onderdelen van jouw website hangen samen met het doel van jouw website. Je wilt namelijk dat mensen jouw website op een manier gebruiken die gunstig is voor jou. Dit kan zijn door middel van een aankoop, maar ook door websitebezoekers aan te sporen iets te downloaden of een contactformulier in te vullen. Bedenk daarom van tevoren wat je uit jouw website wilt halen en hoe je dit wilt gaan doen.
Tip 3: Kies een perfecte domeinnaam
Een domeinnaam is één van de belangrijkste onderdelen van jouw website. Deze is namelijk uniek en moet passen bij je bedrijf. Het is dan ook verstandig om, voordat je een bedrijfsnaam kiest, te checken of jouw gewenste domeinnaam nog beschikbaar is. Het zou namelijk zonde zijn als je een toffe bedrijfsnaam kiest maar de bijbehorende URL al bezet is. Je kunt dit dan oplossen door bijvoorbeeld een streepje ergens tussen te zetten of een woord toe te voegen, maar dit werkt vaak alleen maar verwarrend. Want stel je hebt een verfwinkel die “het Palet” heet, dan gaan mensen waarschijnlijk zoeken op www.hetpalet.nl. Zij komen vervolgens uit op de website van een basisschool. Niet echt handig dus!
Daarnaast moet een domeinnaam ook makkelijk uit te spreken en te typen zijn. Want stel iemand vraagt jou naar je bedrijf, dan moet je jouw domeinnaam kunnen uitspreken zonder het letter voor letter te spellen.
Ben je van plan om naast nationaal, ook internationaal te gaan, registreer dan zowel een .nl als een .com domeinnaam (of een soortgelijk iets zoals .co of .org). Ook als je van plan bent een sub-tak op te zetten is het handig om deze alvast te registreren. Check ook of social media kanalen nog beschikbaar zijn voor jouw bedrijfsnaam.
Meer over het kiezen van een goede bedrijfsnaam lees je in onze blog over bedrijfsnamen.
Tip 4: Wees niet bang om hulp te vragen
Kies je ervoor om zelf je website te bouwen? Houd dan in je achterhoofd dat het echt niet erg is om hulp te vragen. Het bouwen van een website kan erg complex zijn en als je hier een stukje ervaring mist kan je nog wel eens tegen problemen aanlopen.
Omdat een website bestaat uit code, ook met drag-and-drop thema’s, kan een kleine fout er zomaar voor zorgen dat je hele website eruit vliegt. Om dat te voorkomen moet je op tijd hulp inschakelen als je vastloopt. Juist door het inschakelen van hulp zorg je ervoor dat jouw website geen problemen krijgt of zal krijgen. Dit kan je later een hoop tijd en geld schelen!
Tip 5: Schenk aandacht aan je navigatie
De navigatie van jouw website is meer dan alleen het menu. Bij jouw navigatie horen ook knoppen, call-to-actions en eventueel broodkruimels (het navigatiepad dat aangeeft hoe je op een pagina bent gekomen). Jouw websitebezoekers moeten op een logische en duidelijke manier door jouw website kunnen klikken, zonder te moeten zoeken naar pagina’s en onderdelen.
Afhankelijk van jouw eerder vastgestelde doel, is jouw navigatie gericht op het krijgen van de gewenste acties. Wil je dat iemand iets koopt? Zorg dan dat het shopgedeelte goed bereikbaar is. Wil je dan bezoekers een contactformulier invullen? Dan moet je ze hiernaar toesturen. Het moet duidelijk zijn wat je wil dat mensen op jouw website doen, zodat ze niet door vier verschillende pagina’s hoeven te klikken om de informatie te krijgen die ze zoeken.
Tegelijk is er ook iets als overkill; jouw website moet wel overzichtelijk blijven. Dus vermijdt het gebruik van té veel knoppen en call-to-actions.
Tip 6: Kies een goede huisstijl
Een goede huisstijl is één van de belangrijkste onderdelen van jouw website. Dit is hoe je jouw digitale visitekaartje gaat vormgeven. Je moet met het maken van een logo eigenlijk al rekening houden met de huisstijl van jouw website. Jouw huisstijl komt namelijk overal terug: op je website, op drukwerk, op social media, etc. Dit is de eyecatcher die voor sommige bezoekers doorslaggevend zal zijn.
Heb je een rommelige huisstijl? Dan kan dit onprofessioneel overkomen. Heb je een drukke huisstijl? Dan kan dit afleidend zijn. Denk daarom ook goed na over de vormgeving van jouw website. Kleuren stralen verschillende gevoelens uit, dus je moet kleuren kiezen die passen bij het gevoel van jouw bedrijf. Denk hierbij ook aan vormen en typografie. Vooral dat laatste kan een huisstijl maken of breken. Goede typografie is goed leesbaar en past bij de rest van de huisstijl. Het is bijvoorbeeld vreemd als een super chic restaurant hele speelse letters gebruikt. Denk daarom voordat je jouw website gaat of laat bouwen goed na over hoe jouw huisstijl eruit moet komen te zien.
Tip 7: Maak je content doorslaggevend
Je hebt niks aan een lege website. Jouw website moet worden gevuld met tekst en media en dit kan op meerdere manieren. Als eerst heb je goede webteksten nodig. Dit is dus de inhoud van de websitepagina’s. Wat is de boodschap die je wilt overbrengen en op welke manier doe je dat? Dat is de vraag die je moet stellen voordat je aan de slag gaat met schrijven. Je moet rekening houden met de tone-of-voice, aanspreekvorm, lengte van de tekst en eventueel woordspelingen. Wil je een serieuze tekst of mag de tekst ook best grappig zijn? Dit is niet alleen belangrijk voor webteksten, maar ook voor andere content zoals blogs.
Blogs zijn ook een goede manier om content te creëren op jouw website. Niet alleen zijn blogs vaak informatief, ook zijn ze gunstig voor je SEO als je dit op de goede manier doet. SEO is sowieso een belangrijk punt van aandacht bij het schrijven van webteksten. Ben je niet zo’n taalwonder? Je kunt het tekstschrijven ook altijd uitbesteden.
Audiovisuele content
Naast tekstuele content is er ook audiovisuele content. Dit kan zijn een afbeelding, een video of zelfs een podcast. Jouw website heeft mooie beelden nodig om de doelgroep aan te spreken. Je kunt hiervoor stockbeelden gebruiken. Soms is dit betaald, maar er zijn ook gratis websites zoals Unsplash en Pexels die mooie stockbeelden hebben. Je kunt niet zomaar een afbeelding van Google plukken namelijk, want hier zit vaak copyright op.
Ook kun je ervoor kiezen om de content van jouw website te verreiken met video. Video trekt gelijk de aandacht van de bezoeker en is vaak ontzettend effectief. Let er hierbij wel op dat het inladen van een video erg drukt op de websitesnelheid. Het is daarom beter om een video in te laden via YouTube of Vimeo.
Tot slot worden podcasts ook steeds populairder. Het plaatsen van podcasts op jouw website kan erg effectief zijn als je bijvoorbeeld een informatieve podcast hebt of als het de bedoeling is dat mensen deze podcast gaan downloaden.
Tip 8: Deel je tekst aantrekkelijk in
Ook al heb je nog zulke goede teksten, ze zijn niks waard als niemand ze leest. De voornaamste reden waarom mensen je teksten niet lezen is omdat deze niet goed zijn ingedeeld. Mensen lezen namelijk liever geen grote stukken tekst. Daarom moet je ervoor zorgen dat jouw teksten overzichtelijk en leesbaar zijn. Dit kun je doen door kopjes te gebruiken en eventueel teksten in te korten of te splitten. Bij dit laatste zet je verschillende stukken tekst in hun eigen kaders waardoor de stukken tekst korter lijken. Zo leest het een stuk makkelijker!
Tip 9: Maak je website op ieder formaat zichtbaar
Een goede website is responsive. Dit betekent dat jouw website gebruiksvriendelijk is op elk apparaat, dus ook op mobiele apparaten zoals smartphones. Het is erg belangrijk om een mobielvriendelijke website te hebben, want steeds meer gebruikers gebruiken kleinere schermen om een website te bekijken. Niet alleen dat, maar het is ook ontzettend belangrijk voor je SEO om een mobielvriendelijke website te hebben. Zorg er daarom voor dat je hier rekening mee houdt tijdens het bouwen van jouw website.
Tip 10: Onderhoud en iteratieve controles
Wanneer je website eindelijk in de lucht is, is het niet tijd om achterover te leunen en er verder niks meer mee te doen. Een website heeft namelijk onderhoud nodig om te voorkomen dat er fouten ontstaan. Dit betekent dat je updates moet uitvoeren en functionaliteiten moet blijven controleren. Alleen op die manier ben je er snel bij als er iets fout gaat.
Ook het bijhouden van de websitestatistieken is erg belangrijk. Zo kun je goed zien hoeveel bezoekers je krijgt en hoe die bezoekers zich gedragen op jouw website. Op basis daarvan kun je verbeteringen doorvoeren. Verreweg de meest populaire tool voor het meten van websitestatistieken is de gratis Google tool: Google Analytics.
Snel aan de slag met je eigen website
Als startende ondernemer is het dus ontzettend belangrijk om een website te hebben. Wat je doel daarvan ook is: je moet online vindbaar zijn en mensen kunnen activeren om met jou in zee te gaan. Je zult je website veel gebruiken, ook voor bijvoorbeeld adverteren. Zorg dus dat jij trots bent op je eigen website en dat deze ook continu up-to-date blijft.
Wil je dat wij met je meekijken bij het maken van je eigen website? Neem vrijblijvend contact op en vertel hoe jij het voor je ziet. Samen bedenken we een plan om voor jouw startende onderneming een passende, aantrekkelijke en converterende website te maken.
0 reacties