Wat is een huisstijl?
Een huisstijl is de verzameling van visuele communicatie die jij gebruikt naar de buitenwereld toe welke de identiteit van je je bedrijf laat zien. Je kunt het eigenlijk zien als de aankleding van je bedrijf of merk. Een huisstijl kan uit verschillende onderdelen bestaan, zoals een logo, een kleurenpalet of drukwerk.
Je logo
Het meest voor de hand liggende element binnen de huisstijl is je logo. Deze is overal zichtbaar en moet bij je merk of onderneming passen. Wanneer mensen je logo zien moeten zij direct weten wat je doet, waar je voor staat en wie je bent. Het is daarom niet altijd makkelijk om zo’n beeldmerk te ontwerpen. Je moet er goed over nadenken.
Bij het maken van een logo moet je ook rekening houden met afmetingen, (zwart-wit) printers en meer. Het is belangrijk dat je logo schaalbaar is, want ook op een pen of potlood moet deze zichtbaar en leesbaar zijn. Daarnaast mag de uitstraling van je logo niet verloren gaan als iemand deze in zwart-wit print of überhaupt afdrukt (omdat de print-kleuren anders zijn dan de web-kleuren).
Het kleurgebruik
Bepaalde kleuren roepen specifieke gevoelens op bij mensen. Als jij een professionele huisstijl wil (laten) maken dan moet je hier rekening mee houden. Door op de juiste manier gebruik te maken van kleurtonen kun je bijvoorbeeld energie, rust, vertrouwen of luxe uitstralen. Ook hier moet dit passen bij jouw bedrijf en jouw producten of diensten. Een advocatenkantoor met hele felle kleuren past bijvoorbeeld niet helemaal.
De juiste kleurcombinaties geven vaak de mooiste resultaten. Er zijn online verschillende tools te vinden die je helpen om kleurpaletten te genereren. Je kunt dan één bepaalde kleur kiezen en vervolgens net zolang matchen tot je een bijpassende kleur gevonden hebt. Wat voor jouw huisstijl de beste kleur is hangt af van wat jij wilt overbrengen op je potentiële klanten.
De typografie
Naast kleur is ook de typografie erg belangrijk, want dit kan een huisstijl maken of breken. Dit gaat simpel gezegd om de lettertypes die gebruikt worden. Lettertypes kunnen erg verschillend zijn en binnen hetzelfde lettertype zit er ook verschil in lettergroottes en eventuele opmaak (dikgedrukt/vet, cursief, lijndikte, et cetera). De keuze van een lettertype voor jouw huisstijl moet dan ook gebaseerd zijn op het gevoel dat bij jouw bedrijf past. Zo is het bijvoorbeeld raar als een heel chic restaurant hele speelse letters heeft. En een bouwbedrijf met krullende letters is ook niet echt passend. Meestal kies je ook meerdere lettertypes, bijvoorbeeld voor het logo en voor titels, en een lettertype voor gewone tekst. Ook dit moet goed bij elkaar passen. Soms kunnen dit twee compleet verschillende lettertypes zijn die toch goed bij elkaar passen. Het is vaak een kwestie van veel uitproberen totdat je de juiste combinatie hebt gevonden.
De vormen
Ook het op een bepaalde manier gebruiken van vormen hoort bij de huisstijl. Misschien zet jij op je website alle alinea’s tekst in een tekstvlak dat zwart omlijnd is met afgeronde hoeken. Of zijn alle foto’s op je teampagina uitgesneden in ruit- of cirkelvorm. Alle soorten van vormen neem je op in je huisstijl.
Jouw huisstijl is jouw identiteit
Jouw huisstijl brengt dus een bepaalde boodschap over. Als het goed is heeft jouw bedrijf al een identiteit, ook al ben je nog niet begonnen. Je weet bijvoorbeeld al wat je wilt uitdragen en wat je tone-of-voice is. Je huisstijl vertaalt in feite jouw identiteit. Ben je heel kalm of juist heel energiek? Richt je bedrijf zich op een luxueuze levensstijl, op natuurliefhebbers, op gamers of op andere kenmerken van je doelgroep? Kijk vanuit hun ogen naar je huisstijl en probeer in te schatten hoe zij deze zullen opvatten. Wees hierbij heel kritisch op jezelf; daar leer je uiteindelijk het meeste van.
Waarom moet ik een huisstijl hebben?
Het hebben van een huisstijl gaat je veel opleveren. Maar toch snapt niet iedereen waarom het zo belangrijk is om een goede en weloverwogen huisstijl te hebben. We zetten het daarom even kort voor je op een rijtje.
1. Je oogt professioneel
Met een goed verzorgde en weldoordachte huisstijl zul je indruk maken bij je potentiële klanten. Je komt namelijk professioneel over. Door tijd te steken in het (laten) ontwerpen van een huisstijl krijgt de potentiële klant het gevoel dat jij je bedrijf serieus neemt. Dit zorgt ervoor dat mensen je sneller vertrouwen dan wanneer je niet echt hebt nagedacht over de vormgeving van je communicatie. Het maakt je geloofwaardiger als je consistent dezelfde huisstijl toepast.
2. Je wordt herkenbaar
Een tweede voordeel van het gebruiken van je huisstijl is dat deze helpt om je bedrijf herkenbaarder te maken. Als potentiële klanten jouw bedrijf hebben gezien dan weten ze wat je huisstijl is. Als zij daarna nog een keer jouw logo of opvallende kleurencombinatie zien, dan zullen ze waarschijnlijk weer aan je denken. Hoe vaker iemand een stukje huisstijl van een bedrijf ziet, hoe betrouwbaarder de potentiële klant dit bedrijf vindt. Hoe beter jouw merk in iemands hoofd zit, hoe sneller hij of zij jou meeneemt in de keuze voor een volgende aankoop.
3. Het scheelt tijd
Stel dat je vaak blogs plaatst op je website of berichten plaatst op social media, is het dan niet vermoeiend als je steeds moet nadenken over de vormgeving? Als je een huisstijl hebt dan heb je hier een vast stramien voor en hoef je er niet meer over na te denken. Zo kun je je compleet focussen op de inhoud. Dit scheelt je een hoop tijd!
4. Je krijgt de kans om op te vallen tussen concurrenten
Je huisstijl kun je ook gebruiken om je te onderscheiden van je concurrenten. Wordt er binnen jouw branche veel gebruik gemaakt van een bepaalde kleur(combinatie)? Dan kun je ervoor kiezen om je huisstijl te ontwerpen met een andere kleur. Let erop dat je niet buiten je comfortzone gaat en dat je de boodschap of identiteit die je wilt uitdragen niet uit het oog verliest. Je eigen karakter moet niet ten koste gaan van deze concurrentiestrijd.
5. Je positioneert jezelf
Een bedrijf dat zelf ook niet helemaal weet waar het heen wil gaan is niet aantrekkelijk voor potentiële klanten. Door middel van je huisstijl kun je laten zien waar je echt voor staat en waar je voor wil gaan. Je zet jezelf daarmee op een bepaalde manier in de markt. De kans is groot dat je hiermee juist die klanten aantrekt waar jij naar op zoek bent; klanten die precies dezelfde waarden en normen hebben als jij. Op deze manier zet je jezelf op de kaart.
6. Je creëert een verwachting
Twijfelende klanten laten hun beslissing afhangen van verschillende factoren. Eén daarvan is de verwachting die ze bij een bedrijf hebben. Door in te zetten op een professionele, aantrekkelijke en betrouwbare huisstijl zorg jij dat de klant een hogere verwachting krijgt van jou. Hij of zij denkt dus dat jij een beter product of betere dienst kan leveren dan anderen, mede door het gevoel dat hij of zij krijgt door jouw huisstijl. Zo help jij klanten om voor jou te kiezen. Natuurlijk moet je wel deze verwachtingen waar kunnen maken!
Een huisstijl laten ontwerpen
Een huisstijl laten ontwerpen is een goed idee als je weet dat je weinig tijd hebt, niet zo creatief bent of geen ervaring hebt op dit gebied. Het zou zonde zijn om dan zelf veel tijd te investeren in het maken van een huisstijl die uiteindelijk toch niet helemaal naar wens is. Daarnaast is het maken van een huisstijl een vak apart; je moet goed weten wat je doet en verstand hebben van veel verschillende dingen. Niet alleen van kleur, typografie en vormen, maar ook van programma’s zoals Abode Illustrator en Photoshop. Sommige mensen die zelf een huisstijl maken doen dit in Microsoft Word. Dit is echt sterk af te raden omdat hier hele beperkte opties zijn en Word niet gemaakt is voor het ontwerpen van uitingen.
Je bespaart jezelf dus een hoop tijd en moeite door jouw huisstijl uit te besteden als je zelf niet de juiste kennis en skills hebt. Zorg in dat geval voor een goede briefing zodat een grafisch vormgever precies weet wat je wil.
Tip: wees consistent in het gebruik van je huisstijl
Een huisstijl is er niet voor niets: het geeft een boodschap af naar de buitenwereld in elke uiting die je maakt. Dat betekent dat je consistent moet zijn wanneer je uitingen maakt. Het is dus niet de bedoeling dat je gaat afwijken van de kleuren, vormen en typografie van je huisstijl. Wanneer je dit wel doet verliest de huisstijl zijn kracht. Jouw bedrijf is dan opeens niet meer herkenbaar en dat is zonde. Hou je dus aan de richtlijnen van jouw huisstijl in elke uiting die je maakt.
Conclusie
Met je huisstijl vertel je aan je potentiële klanten wie je bent, wat je doet en waar je voor staat. Je zorgt ervoor dat je de identiteit van je bedrijf vertaalt in visuele communicatie. Als je dit consistent toepast zal men jouw huisstijl gaan herkennen en de kwaliteit van je business gaan vertrouwen.
Wil jij dat we je helpen om een professionele huisstijl voor je startende onderneming te maken? Laat het ons dan weten. Wij staan voor je klaar en helpen jou graag met groeien!
0 reacties