Wat voor inkomen heb je nodig?
Naast de vraag wat voor inkomen je graag wilt hebben, moet je eerst voor jezelf uitrekenen hoeveel je per maand moet gaan verdienen om rond te kunnen komen. Stel, je hebt €1.500 per maand netto nodig om je rekeningen te kunnen betalen. Er gaat zo’n 40%-45% naar de inkomstenbelasting, 21% van elk bedrag gaat naar de omzetbelasting en je hebt misschien nog andere kosten, zoals verzekeringen en inkoopkosten. Dan zit je al toch al gauw rond de €3.500 – €4.500 wat je per maand aan omzet moet halen. Pas je prijzen hier dan ook op aan wanneer je een uurtarief of verkoopprijs gaat bepalen.
Prijs-kwaliteitverhouding
Wanneer je als zzp’er jouw uurtarief gaat berekenen, dan moet je rekening houden met de kwaliteit die je kunt leveren en hier jouw tarief op aanpassen. Ervaring speelt hierbij een rol en je kunt dan ook verwachten dat je meer kunt gaan vragen naarmate je meer ervaring opdoet. Dat betekent niet dat je jezelf te laag moet inschatten als je net begint. Zoals benoemd moet je wel rond kunnen komen.
Als je een verkoopprijs gaat berekenen heb je niet met ervaring te maken, maar met de kwaliteit van het product of de dienst. Als je een lage inkoopprijs hebt voor jouw producten dan kun je ervoor kiezen jezelf te onderscheiden met scherpe prijzen. Zijn jouw producten duurder om in te kopen of te laten maken? Dan mag het ook wel wat meer kosten. Kies dan ook een winstpercentage dat past bij jouw situatie.
Uurtarief / verkoopprijs van je concurrentie
Bij het berekenen van je uurtarief of verkoopprijs is het ook verstandig om te kijken naar wat je concurrentie aan het doen is. Je wilt namelijk niet extreem ver boven of onder hun prijzen zitten. Zit je er namelijk ver onder, dan lijkt dat verdacht en komt dat goedkoop over. Zit je er ver boven, dan zul je klanten kwijtraken aan de concurrent omdat het daar goedkoper is. Ook moet je hierbij rekening houden met vraag en aanbod. Zijn er ontzettend veel mensen die hetzelfde aanbieden als jij? Probeer je dan te houden aan de tarieven en prijzen van je concurrent, tenzij je iets unieks toe te voegen hebt. Zit je in een nichemarkt met weinig aanbod? Dan kan je gerust iets meer vragen, want veel concurrenten zul je niet hebben. Dat betekent niet dat je altijd de hoofdprijs kunt vragen, want je moet ook rekening houden met het budget van je doelgroep.
Hoeveel uren werk je per maand?
Stel, je biedt een dienst waarin veel tijd gaat zitten, waardoor je weinig tijd hebt voor andere opdrachten, pas je je uurtarief hier dan op aan? Het antwoord moet je natuurlijk zelf bepalen, maar het is wel iets om rekening mee te houden als je als zzp’er je uurtarief gaat berekenen. Stel, je hebt echt grote projecten te pakken waar je een maand mee bezig bent (bijvoorbeeld het bouwen van een website), dan moet je uurtarief dusdanig hoog zijn dat je van die ene opdracht ook rond kunt komen.
Daarnaast kan het ook gewoon zijn dat je, om wat voor reden dan ook, per maand minder uren maakt dan de gemiddelde ondernemer. Als je onderneming dan je enige inkomstenbron is, dan is het wel verstandig om je uurtarief hier op aan te passen zodat je geen geld tekort komt. Werk je gewoon 40 uur per week en zijn bijna al die uren ook facturabel? Dan heb je wat ruimte voor speling in je uurtarief.
Prijs per dienst
Naast het vragen van een prijs per uur kun je ook een prijs per project rekenen. Dit is voor de klant vaak fijner omdat hij of zij precies weet wat het gaat kosten. Voor jou geeft het ook zekerheid dat de klant bereid is om dat bedrag te betalen. Een nadeel is wel dat je misschien een verkeerde inschatting maakt en over het budget heen gaat met je uren. Maar hetzelfde kun je ook omkeren als je minder uren maakt dan verwacht en dus meer geld overhoudt. Of het hanteren van een prijs per project iets voor jou is hangt af van de situatie. Kijk hierbij wederom naar je concurrenten. Als zij allemaal een prijs per project rekenen en jij per uur, dan is het voor een potentiële klant misschien lastig om prijzen met elkaar te gaan vergelijken.
Andere kosten
Moet je vaak voor je klanten op pad? Dan kan je ervoor kiezen om bijvoorbeeld de reiskosten in je uurtarief op te nemen. Ook als je bijvoorbeeld materialen moet aanschaffen of andere kosten moet maken om het werk voor jouw klant uit te voeren kun je ervoor kiezen om dit (of een deel ervan) door te rekenen in je uurtarief of product/dienstprijs. Een veelgebruikte truc bij gratis verzending is dan ook om de verzending in de productprijs op te nemen. Dan lijkt het dus alsof iemand gratis verzending krijgt, maar eigenlijk betaalt deze persoon daar gewoon voor.
Hulp nodig?
Vind je het lastig om je uurtarief te berekenen en kom je er gewoon niet uit? We kijken graag met je mee. Neem gerust contact met ons op.
0 reacties