Het bestemmingsplan van de woning
Elke gemeente heeft een bestemmingsplan voor woningen. Dit bestemmingsplan bepaalt of je wel of geen bedrijf aan huis kunt starten en wat de regels zijn wanneer dit wel mag. Vaak hangt het af van het soort onderneming dat je hebt. Doorgaans zijn vrije beroepen zoals accountant, tekstschrijver of journalist toegestaan om een bedrijf aan huis te beginnen, zolang ze aan de voorwaarden voldoen. Maar als je bijvoorbeeld een kapster bent dan is het lastiger om toestemming te krijgen omdat je met regelmaat klanten over de vloer krijgt. Het beste kun je bij jouw gemeente navragen wat de mogelijkheden zijn voor jouw situatie. Past het bedrijf aan huis in het bestemmingsplan? Dan moet je jouw bedrijf wel nog aanmelden bij de gemeente.
Ondanks dat de voorwaarden verschillen per gemeente zijn er wel een aantal voorwaarden die bijna elke gemeente hanteert. Deze zetten we op een rij.
Overlast
In de meeste woonsituaties heb je te maken met buren en hier dien je dan ook rekening mee te houden. Daarom mag er, als je een bedrijf aan huis begint, geen overlast zijn voor omwonenden. Hierbij gaat het niet alleen over geluidsoverlast of misschien wel geuroverlast, maar ook verkeersoverlast omdat je bijvoorbeeld veel klanten over de vloer hebt. Wanneer deze klanten vaak met de auto komen kan dit voor parkeeroverlast zorgen en dat is dus een reden voor de gemeente om het verzoek tot een bedrijf aan huis te weigeren. Om deze redenen is het ook niet mogelijk om een fysieke winkel of een horecagelegenheid te beginnen vanuit een woonruimte.
Woonruimte vs. bedrijfspand
Een woonruimte is, zoals de naam het al zegt, bedoeld om in te wonen. Daarom mag je van de meeste gemeenten maar ⅓ van de woning gebruiken als werkruimte. De gemeente wil namelijk graag het woonkarakter behouden en voorkomen dat de woning een bedrijfspand wordt. Wanneer je de regels van het bestemmingsplan overtreedt, dan riskeer je een fikse boete. Als je verwacht dat jouw bedrijf snel gaat groeien dan moet je dus goed nadenken of je je aan deze regel zult kunnen houden. Want stel je hebt een bedrijf met een fysieke voorraad, dan moet je deze voorraad ergens kunnen opslaan. Als die voorraad groeit dan neemt het al snel meer ruimte in beslag dan is toegestaan (en je moet jezelf afvragen of je een huis vol met voorraad wil). Check dit dus van tevoren.
Personeel
Omdat een woning dus geen bedrijfspand is mag je ook geen personeel laten werken vanuit jouw bedrijf aan huis (tenzij hij of zij een bewoner is van het huis). Dus als je van plan bent om personeel aan te nemen, dan is een bedrijf aan huis niet de geschikte oplossing voor je.
Reclame
Omdat een woonhuis bedoeld is om in te wonen, is het ook niet toegestaan om de ruimtelijke uitstraling van de woning te veranderen. Dit houdt dus in dat je geen reclame, zoals aanplakbiljetten of neonverlichting, op het huis mag plakken of andere aanpassingen mag doen aan de woning die niet passen bij een woonhuis. Wat wel mag is een apart naambordje (bijvoorbeeld in de tuin) waardoor eventuele klanten kunnen zien waar ze moeten zijn.
Huur- of hypotheekovereenkomst
Naast de regels van de gemeente heb je je ook nog te houden aan de regels van jouw huur- of hypotheekovereenkomst. Soms staan hier namelijk voorwaarden in rondom een bedrijf aan huis. Overleg daarom met jouw verhuurder of hypotheekverstrekker over wat de mogelijkheden zijn voor een thuisbedrijf.
De werkruimte
Wanneer je een bedrijf aan huis begint dan moet dit ook professioneel ogen. Houd daarom werk en privé zoveel mogelijk gescheiden om te voorkomen dat zaken door elkaar gaan lopen. Het is namelijk niet heel professioneel als je met een klant in de woonkamer zit waar de katten ook op de kattenbak zitten. Een aparte werkplek creëren is daarom een must. Het beste is om een aparte werkruimte te hebben, zeker als je van plan bent klanten te ontvangen in je huis. In dat geval kun je nog beter een ruimte hebben met een eigen ingang, zoals een garage. Dit voorkomt dat klanten eerst het hele huis door moeten voordat ze bij jouw kantoor zijn.
Fiscale aftrekposten
Het hebben van een aparte werkruimte kan je fiscale voordelen opleveren. Net zoals bij andere kleine bedrijven gelden voor een bedrijf aan huis namelijk dezelfde aftrekposten, mits je voldoet aan de volgende regels:
- De werkruimte wordt minstens 90% voor je bedrijf gebruikt
- De ruimte zou kunnen worden verhuurd
- Er zijn voorzieningen zoals sanitair aanwezig in de werkruimte
- De werkruimte heeft een eigen opgang
Weet je niet helemaal zeker of je in aanmerking komt voor deze aftrekposten? Met deze tool van de Belastingdienst kun je dit checken.
Verzekeringen
Ondanks dat je vanuit huis werkt is niet altijd alles goed verzekerd. Veel verzekeringsmaatschappijen maken namelijk een onderscheid tussen zakelijk en privé. Dus jouw inboedelverzekering dekt niet automatisch de inboedel van je bedrijfsruimte. Daarom moet je ook een aparte bedrijfsverzekering afsluiten als je dit verzekerd wilt hebben. In onze blog lees je meer over verzekeringen als ondernemer.
Bedrijf aan huis, ja of nee?
Er zijn dus heel wat overwegingen die je moet maken bij het starten van een bedrijf aan huis. Zo verandert de balans tussen werk en privé wanneer je een bedrijf aan huis hebt. Het is verleidelijk om bijvoorbeeld in de avonduren nog even door te werken. Daarnaast zul je minder snel je huis uit komen en raak je misschien uitgekeken op je omgeving. Ook kan het zijn dat je sociale contacten mist die je mogelijk wel hebt als je ergens een kantoorruimte huurt.
De voordelen zijn wel dat het (in de meeste gevallen) scheelt in reiskosten en dat je ‘s ochtends langer de tijd hebt jezelf klaar te maken voor de dag. Je hoeft namelijk de deur niet uit. Een ander voordeel is dat je geen oppas nodig hebt voor je oudere kinderen (je bent immers altijd dichtbij) en als je iets vergeten bent voor je werk, dan loop je gewoon even weer terug om het op te halen.
Meer weten?
Wil je meer weten over het starten van een bedrijf aan huis, maar kom je er niet helemaal uit? We kijken graag met je mee. Neem gerust contact op!
Ik heb kortgeleden een klein bedrijf opgericht, daarom ben ik op zoek naar een boekhouder om alle financiële zaken op orde te houden. Ik zorg ervoor dat ik een specialist inhuur die moeilijke dingen simpel kan uitleggen zodat ik alles begrijp. Er komt zoveel op je af als je een bedrijfje begint aan huis, en ik wil niet onnodig tijd verspillen!