1. Het begint bij de naam
Wanneer je een bedrijf gaat opstarten dan heb je natuurlijk een naam nodig. De naam van jouw bedrijf is heel belangrijk, want deze laat een eerste indruk achter. Denk daarom goed na over hoe je jouw bedrijf wilt gaan noemen. Doe hierbij ook onderzoek naar of de naam al bestaat, of je een goede domeinnaam kunt krijgen met die naam en of die naam op social media beschikbaar is. Het is in Nederland toegestaan om dezelfde naam te hebben als een ander bedrijf, mits je niet in dezelfde branche zit. Echt handig is het echter niet, omdat er dan alsnog verwarring kan ontstaan. Bij de KVK raden ze je het dan ook af en in sommige gevallen moet je tijdens je inschrijving ter plekke nog een nieuwe naam verzinnen.
2. De rechtsvorm en de KVK
Als je een bedrijf gaat starten moet je je ook inschrijven bij de KVK. Hier wordt om een rechtsvorm gevraagd. Je hebt hier een aantal verschillende keuzes zoals een eenmanszaak, een vof of een bv. Je moet je van tevoren dan ook goed verdiepen in welke rechtsvorm bij jou past. Je kunt eventueel later gegevens nog wijzigen, maar het wijzigen van een rechtsvorm kost wel meer tijd en moeite dan bijvoorbeeld een naams- of adreswijziging. Daarom kun je beter zorgen dat je het gelijk goed doet. Wij hebben ook een overzicht opgesteld van alle KVK formulieren.
3. Het papierwerk
Bij het opstarten (en runnen) van een bedrijf komt heel wat papierwerk kijken. Zo heb je niet alleen je administratie waar je je over moet buigen, ook moet je controleren of je een vergunning nodig hebt voor jouw bedrijf. Daarnaast heb je wellicht financiering nodig. Dit laatste moet je regelen vóór je je inschrijft bij de KVK. Er zijn verschillende manieren om jouw bedrijf te financieren, bijvoorbeeld door investeerders of door jouw bedrijf te starten met subsidies. Op de website van de KVK vind je hier meer informatie over.
4. Vestiging
Bij het starten van een bedrijf moet je ook gaan nadenken over de vestiging van jouw bedrijf. Ga je jouw bedrijf vanuit huis runnen? Dat kan onder bepaalde omstandigheden. Zo moet je rekening houden met de voorwaarden van de gemeente waar je woont en moet je jouw hypotheek- of huurovereenkomst controleren op bezwaren tegen het starten van een bedrijf aan huis. Daarnaast zijn er soms extra verzekeringen nodig. Zorg er dus voor dat je goed onderzoekt of het mogelijk is om een bedrijf aan huis te starten.
Als je een bedrijfsruimte gaat huren, moet je dit regelen voor jouw inschrijving bij de KVK. Je moet namelijk jouw huurcontract meenemen naar de afspraak bij de KVK.
5. Persoonlijke situatie
Zit je momenteel in een situatie waarbij je een uitkering krijgt, zoals een arbeidsongeschiktheids-, bijstands- of ww-uitkering? Dan moet je eerst controleren bij jouw uitkeringsinstantie of je een eigen bedrijf mag starten. Wanneer je jouw bedrijf inschrijft zonder toestemming kan dit namelijk gevolgen hebben voor jouw uitkering.
6. Btw-aangifte
Bij het opstarten van een bedrijf hoort ook de btw-aangifte. Want vanaf het moment dat je een btw-nummer krijgt voor jouw bedrijf ben je belastingplichtig. Je doet dan, in de meeste gevallen, elk kwartaal belastingaangifte en één keer per jaar inkomstenbelastingaangifte. Als je zelf niet zo’n held bent in het bijhouden van een boekhouding, kun je dit altijd uitbesteden. Want als je jouw aangifte niet op de juiste manier doet riskeer je een boete.
Andere dingen om te regelen bij het opstarten van een bedrijf
7. Heb een plan klaar staan
Het is misschien niet in elke situatie verplicht om een bedrijfsplan te hebben voor jouw KVK inschrijving, maar het is wel heel handig. Sterker nog, als je een financiering voor jouw bedrijf wil, zul je er wel aan moeten beginnen. In jouw bedrijfsplan zet je alles van A tot Z op papier: wat jouw product of dienst is, hoe je dit gaat verkopen, wie jouw doelgroep is, hoe jouw marketing eruit gaat zien, en nog vele andere zaken. Ook voor het opstellen van een bedrijfsplan hebben we een blog geschreven.
8. Verzekeringen en pensioen
Je kunt er voor kiezen om je te verzekeren tegen bepaalde situaties, zoals diefstal of juridische geschillen. Afhankelijk van wat je gaat doen als bedrijf zijn er verschillende opties voor verzekering, zoals een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en een inventarisverzekering. Daarnaast moet je ook denken aan je oude dag. Je kunt als ondernemer bij verschillende plekken terecht om een pensioen op te bouwen. Zo kom je later niet in de problemen omdat je geen pensioen hebt opgebouwd.
9. Een zakelijke rekening
Het is niet verplicht om een zakelijke rekening te openen, maar het is wel handig. Zo voorkom je dat jouw privé uitgaven en de uitgaven van jouw bedrijf door elkaar heen lopen. Niet alleen fijn voor jezelf als je jouw eigen boekhouding doet, maar ook fijn voor degene waaraan je jouw boekhouding anders uitbesteedt.
10. Algemene voorwaarden
Tot slot, het is geen verkeerd idee om algemene voorwaarden op te stellen. Door het opstellen van algemene voorwaarden voorkom je dat je geen poot hebt om op te staan als er een juridisch geschil ontstaat. Door alle voorwaarden zwart op wit te zetten kun je deze aan jouw klanten meesturen. Als ze akkoord gaan en iets gaat fout, dan sta jij in ieder geval in je recht. Daarnaast is het ook gewoon handig om afspraken helder op papier te hebben. Je kunt hier dan altijd op terugvallen.
Zoals je leest komt er dus veel kijken bij het opstarten van een bedrijf. Zorg er daarom voor dat je niet te hard van stapel gaat en controleer of je alles geregeld hebt. Heb je nog vragen of heb je advies nodig? Neem dan gerust contact met ons op!
0 reacties